Sus

Turcia beneficiaza de deschidere la patru mari si doua stramtori, legatura dintre Marea Neagra si Marea Mediterana fiind posibila navigand pe Bosfor catre Marea Marmara si de acolo prin Dardanele spre Marea Egee. Istanbulul, acest impresionant megalopolis intins pe doua continente – european si asiatic, se bucura de o pozitie privilegiata pe malurile Bosforului. Unul dintre cele mai iubite programe organizate pe parcursul mini vacantelor cu destinatia Istanbul, este fara indoiala croaziera pe Bosfor. Timp de milenii cel mai mare obstacol al trecerii intre Europa si Asia, aceasta crapatura a scoartei terestre a fost traversata pentru prima data de un pod in secolul al IV – lea i.Hr in timpul lui Darius imparatul Persiei, care a trecut astfel de pe un continent pe celalalt, in fruntea armatei sale de 700.000 de osteni pentru a se confrunta cu scitii.

Bosforul reprezinta in prezent o punte de legatura intre cele doua continente si in acelasi timp una dintre cele mai importante rute comerciale maritime, navigatia prin stramtoare fiind reglementata urmare a Conventiei de la Montreaux din anul 1936. Cu o lungime de 31.7 km, o latime ce variaza intre 650 si 2800 de metri si o adancime ce creste de la 36 la 124 de metri stramtoarea este traversata de trei poduri – Bosfor, Fatih Sultan Mehmet si Selim, iar pe sub apele sale trec doua tuneluri – Eurasia si Marmaray, existand un nou proiect, aflat in derulare, pentru realizarea unui al treilea tunel subacvatic.

Proiectul primului pod – Bosfor sau Podul Stramtorii (poarta in prezent numele de Podul Martirilor din 15 iulie) dateaza din anul 1950, dar constructia a inceput abia in anul 1970, pentru a fi finalizat in 1973, la cea de-a 50-a aniversare a Republicii Turcia. Cu o investitie de 23 milioane de dolari, podul a fost la data inaugurarii sale al 4-lea ca marime din Europa si al 7-lea din lume, ocupand in prezent locul 17 in ierarhia mondiala, cu o lungime de 1510 metri, o inaltime a stalpilor de sustinere de 105 metri, fiind sustinut de un sistem de cabluri de otel cu o lungime totala de 10412 metri.

Al doilea pod – Fatih Sultan Mehmet a fost construit in cel mai ingust punct al stramtorii, cu o investitie de 130 de milioane de dolari si inaugurat in prezenta premierului Turgut Ozal, pe data de 29.05.1988, la aniversarea a 535 de ani de la cucerirea Constantinopolelui de catre armatele otomane. Podul are o lungime de 1560 de metri si este legat de o sosea de centura de 216 km.

Cel mai nou pod peste Bosfor – Selim, a fost realizat in numai 3 ani, in perioada 2013-2016, cu o investitie de 3 miliarde de dolari si se afla in prezent pe locul 9 in lume, cu o lungime totala de 2164 metri.
Traversarea subacvatica a stramtorii reprezinta un vis mai vechi, in anul 1860 sultanul Abdulmecit I a propus realizarea unui astfel de proiect, pentru ca in anul 1892 Abdul Hamid al II lea sa revina la aceasta idee, apeland la o firma franceza, dar planurile nu s-au realizat la vremea respectiva din lipsa de solutii tehnice.

Primul tunel subacvatic, cu o lungime totala de 23.5 km, dintre care 1.4 km pe sub stramtoare avea sa fie inaugurat in anul 2013. Proiectat pentru a rezista la un cutremur de 9 grade pe scara Richter, avand o capacitate de 75.000 de persoane pe ora, aproximativ 1,5 milioane pe zi, proiectul a costat 3 miliarde de Euro.

Un al doilea tunel, denumit Eurasia, cu o lungime de 5.4 km, din care 3.4 km pe sub Bosfor faciliteaza legatura dintre cele doua continente, calatoria intre Asia si Europa dureaza aproximativ 15 minute. Terenul excavat pentru realizarea tunelului ar umple 788 de piscine olimpice si cantitatea de fier utilizata ar permite construirea a 10 turnuri Eiffel, investitia insumand 1.25 miliarde Euro.
Exista un al treilea proiect in desfasurare, ce urmeaza a avea 3 etaje, destinate atat traficului rutier, cat si feroviar, construit la 106 de metri sub nivelul marii. Presedintele Recep Tayyip Erdogan doreste finalizarea acestuia la aniversarea a 100 de ani de republica, in anul 2023.

De-a lungul secolelor inflorirea comertului maritim a dus la ridicarea pe malurile Bosforului a unor turnuri de control si faruri, completate mai tarziu de fortarete, dar si de frumoase palate si resedinte de vara. O croaziera pe Bosfor reprezinta ocazia perfecta de a imortaliza si a descoperi povestea unor cochete palate otomane – Dolmabahce, Kucuksu, Ciragan, Beylerbeyi, fortarete istorice – Rumeli, Anatolia, case traditionale si moschee dantelate. Va invitam sa ne delectam impreuna cu o croaziera de 2 ore, pornind de la Cornul de Aur si navigand timp de o ora in paralel cu malul european pana la al doilea pod, pentru a ne intoarce urmand tarmul asiatic pentru inca o ora. Va promitem o experienta unica si memorabila ! Croaziera pe Bosfor se organizeaza in cadrul ambelor programe cu destinatia Istanbul, Comoara de pe 2 continente si Comorile Orientului.